Folktrend: "A hagyomány nem a hamu őrzése, hanem a láng továbbadása"

2016. december 14. 16:35 - renatabernadett

Morus Tamás írót, filozófust idézve. A Földművelésügyi Minisztérium ennek tükrében szervezett egy divatbemutatót, hogy testközelből lássuk: van élet az "I love NYC" és a "F*CK" feliratok tengelyén túl is. A magyar tervezők bemutathatták a tradíciókon alapuló, újragondolt, hétköznapokban hordható ruhadarabjaikat, kiegészítőiket, melyeket igazi békebeli magyar minták díszítettek. A Teslában tartott rendezvény célja, amely egyben egy folyamatot indít el, hogy a hazai divat eszközeivel kiszedje a hamuból a parázst. Mert igenis menő magyar tradicionális mintájú ruhákba öltözni a fiúknak is!

dmoha20161213021-1024x682.jpg

MTI Fotó: Mohai Balázs

A kulturális örökség megőrzésén túl, a magyar utcaképbe behozni a különböző tájak népviseletét, legalábbis a hétköznapi formában hordható részét, igazi kihívás, mind anyagi, mind lélektani szempontból. A meghívott vendégek egyetértettek abban, hogy Magyarországon nehéz jó minőségű alapanyagokhoz jutni. "Iszonyatosan nagy divat bio pamuttal dolgozni, nagy márkák értékesítik, de ilyen pici cégnek, mint Magyarországon a matyodesign egyszerűen nincs esélye olyan bio pamuthoz jutni, amit használni tudunk, mert hazánkban nem kapható, külföldről meg csak olyan mennyiséget lehet beszerezni, amivel mi nem tudunk dolgozni." - mondta Váczi Rozi a márka megálmodója, ügyvezetője. A szabásokkal és a színekkel játszanak, olyan darabokat terveznek, melyek a hétköznapokban is kényelmes viseletet nyújtanak. Alapanyagaikat Tardon és környékén szerzik be, munkát adnak a helyi asszonyoknak, akik saját kezüleg készítik el a hímzéseket. 

http://matyodesign.hu/kuldetesunk/

Varga Erika a Romani Design egyik tulajdonosa a technológia hiányára hívta fel a figyelmet, hogy modern módon készüljenek a printek, ahhoz technológiára van szükség, ami igazából nem nagyon említhető Magyarországon és ami van, az iszonyatosan drága. Továbbá szó volt a szakképzett varrónő hiányról, így kínlódás egy kreatív ötletből eljutni egy termékig, mert nagyon sok láncolat hiányzik, ezért lesz drága egy termék, ami hazánkban nem eladható, pedig igény van az egyedire. Sok márka arra kényszerül, hogy magának képezzen szabót, varrónőt, annyira nagy a hiány a szakmában. Ilyenkor üt vissza az, hogy mindenki egyből király szeretne lenni, sokat kereső szakmát választani, amiből a fizikai munka ki van zárva. Ma egy varrónőnek nincsen nagy presztizse, mert alul vannak fizetve, sok esetben ki vannak használva, nincsenek megbecsülve, pedig nagy kincs van a kezükben, hiszen nélkülük senkin nem lehetne olyan ruha, amiben meghódította a párját, vagy amit ráad a gyermekére nap mint nap.

dmoha20161213017-682x1024.jpg MTI Fotó: Mohai Balázs


Szakáli István Loránd agrárfejlesztésért és hungarikumokért felelős helyettes államtitkár elmondta, hogy szeretnének a #folktrend-ből igazi brand-et létrehozni, ahova be lehetne vonni a hagyományokból táplálkozó magyar designereket. Továbbá hozzátette, egy esetleges hungarikum bolthálózat kialakítását, ahol összegyűjtve lenne az összes magyar tradicionális termék. Ezek után már csak egy lépés lenne, ha a Ferihegyi reptéren találkozhatnánk igazai magyar termékekkel, elvégre már majdnem minden országban lehet kapni a reptereken az adott hely tradícióinak termékeit, miért éppen mi maradnánk ki ebből. Országimázst építeni nemcsak az országon kívül kell.

Képek a divatbemutatóról itt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://stilusterapia.blog.hu/api/trackback/id/tr1512047417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.